 |
A létesítménygazdálkodási szolgáltatások mintavételezéses ellenőrzése
Mint láttuk az előzőekben, a leszállított szolgáltatásokat minőségileg és mennyiségileg egyaránt ellenőrizni kell. Sokszor az igen nagyszámú szolgáltatási esemény miatt a teljes körű, azaz minden egyes szolgáltatási eseményre kiterjedő ellenőrzés igen nagy munkával járna, költsége a legtöbb esetben összemérhető lenne magának a szolgáltatásnak a költségével.
Vannak olyan szolgáltatások, amelyeknél ez indokolt, ezek a szervezetileg kritikus szolgáltatások, amelyeknél a szolgáltatás kimaradásával vagy rossz minőségével okozott kár akkora, hogy sokszor eltörpül a szolgáltatások tételes ellenőrzése még oly nagy költsége mellett.
A létesítménygazdálkodási szolgáltatásoknál azok jellege miatt ilyen ellenőrzésre legtöbb esetben sem lehetőség, sem szükség nincs, ezért a szolgáltatások minőségi és mennyiségi teljesítését nagymintán kell elvégezni.
A mintavételezésről és a szükséges eljárásokról az MSZ EN 13549 szabvány nyújt útmutatást, többek között. Senkit ne zavarjon meg, hogy az egy takarítási szabvány, az eljárás általános érvényű. A szabvány C1 táblázata tartalmazza a tételek számától függő megkívánt minimális mintanagyságokat.
A táblázat értelmezése:
- A tétel jelentése a vizsgált szolgáltatási események száma, például egy adott idő-szak alatt (ez általában egy hónap) az azonos típusú biztonsági berendezéseken elvégezett azonos karbantartási munka, felbontva azokat egyes munkafázisokra.
- A mintanagyság jelentése az összes szolgáltatási esemény közül hányat kell leg-alább ellenőrizni, hogy a kapott eredményjellemző legyen a teljes halmazra, azaz az összes szolgáltatási eseményre.
Az összes szolgáltatási eseményből, a tételből, a mintákat véletlenszerűen kell meghatározni. Ennek előfeltétele, hogy valamennyi szolgáltatási esemény egyedileg kell, hogy azonosítható legyen. Ez megelőző karbantartásnál lehet maga a berendezés. Az egy csoportba tartozó berendezéseket egyedi azonosítóval kell ellátni. Ez utóbbi egyre inkább teljesül is.
Maga a szabvány több mint húsz éve jelent meg. Hallottak már róla?
A szabvány által leírt módszereket érdemes leegyszerűsíteni, a végeredményben az eltérés alig lesz kimutatható. A tapasztalat azt mutatja, hogy a szolgáltatások minőségét egyáltalán nem ellenőrzik, ennél egy statisztikailag nem teljesen korrekt ellenőrzés is sokkal, de sokkal jobb.
czj
|
|