Oldaltérkép OldaltérképImpresszum Impresszum
Tudja Ön, hogy együtt dolgozik olyan munkatársaival, akik nélkül önnek nem lenne munkahelye, bárhol is dolgozik? Tudja-e ön, hogy ez a szektor a nemzeti össztermék 7%-át állítja elő és a munkaképes lakosság több mint 10%-át foglalkoztatja? Ha érdekli, lapozzon tovább >>
Home Szabadegyetem A létesítménygazdálkodási szolgáltatások minőségbiztosítása 3/6
22 | 06 | 2025
A létesítménygazdálkodási szolgáltatások minőségbiztosítása 3/6 PDF Nyomtatás E-mail


BLOG-OIP
A létesítménygazdálkodási szolgáltatások típusai

Az előzőekben láttuk, hogy melyek azok tényezők, amiket a szolgáltatások minőségbiztosításánál mérni érdemes. Rengeteg létesítménygazdálkodási szolgáltatás van, ezért érdemes azokat csoportosítani, hogy megkönnyítsük az áttekintésüket.

A szolgáltatásokat többféleképpen lehet csoportosítani, így például a szolgáltatás típusa és a szolgáltatás tervezhetősége szerint.
  • A tervezhetőség szerint: tervezetten nyújtott szolgáltatások és igény esetén nyújtott szolgáltatások
  • A szolgáltatás típusa szerint: megelőző szolgáltatások és eredményorientált szolgáltatások

A tervezetten nyújtott szolgáltatások azok a szolgáltatások, amelyek iránti igényt minden esetben előre lehet látni és a szolgáltatás nyújtását (a szolgáltatások termelését) ütemezni lehet. Ilyen tervezetten nyújtott szolgáltatások pl. a megelőző karbantartási szolgáltatások, takarítási szolgáltatások többsége, a biztonsági szolgáltatások döntő része.

Az igény esetén nyújtott szolgáltatások azok, amelyek nyújtásának időpontja iránti igényt többnyire nem lehet előre látni. Az igény esetén nyújtott szolgáltatásoknál a reagálási idő (azaz a szolgáltatás megkezdéséig és befejezéséig eltelt idő) fontos, sokszor döntő szerepet játszik.

A megelőző szolgáltatások esetén valamilyen jövőbeli esemény megtörténtét akarjuk megakadályozni, például, hogy valamely berendezés meghibásodjon vagy valamilyen esemény megtörténjen. Ezeket a szolgáltatásokat a szükséges munkafolyamatok, egyes műveletek elvégzésével mérjük.

Az eredményorientált szolgáltatások mindig valamilyen állapot helyreállítását szolgálják és azokat az állapot vizsgálatával mérjük. Erre a legjobb példa a takarítás, amikor egy végeredményt várunk el, tiszta legyen valami, és ekkor ennek a végeredménynek az elérését mérjük és nem (csak) a műveleteket írjuk elő.

czj