 |
A létesítménygazdálkodási szolgáltatások típusai
Az előzőekben láttuk, hogy melyek azok tényezők, amiket a szolgáltatások minőségbiztosításánál mérni érdemes. Rengeteg létesítménygazdálkodási szolgáltatás van, ezért érdemes azokat csoportosítani, hogy megkönnyítsük az áttekintésüket.
A szolgáltatásokat többféleképpen lehet csoportosítani, így például a szolgáltatás típusa és a szolgáltatás tervezhetősége szerint.
- A tervezhetőség szerint: tervezetten nyújtott szolgáltatások és igény esetén nyújtott szolgáltatások
- A szolgáltatás típusa szerint: megelőző szolgáltatások és eredményorientált szolgáltatások
A tervezetten nyújtott szolgáltatások azok a szolgáltatások, amelyek iránti igényt minden esetben előre lehet látni és a szolgáltatás nyújtását (a szolgáltatások termelését) ütemezni lehet. Ilyen tervezetten nyújtott szolgáltatások pl. a megelőző karbantartási szolgáltatások, takarítási szolgáltatások többsége, a biztonsági szolgáltatások döntő része.
Az igény esetén nyújtott szolgáltatások azok, amelyek nyújtásának időpontja iránti igényt többnyire nem lehet előre látni. Az igény esetén nyújtott szolgáltatásoknál a reagálási idő (azaz a szolgáltatás megkezdéséig és befejezéséig eltelt idő) fontos, sokszor döntő szerepet játszik.
A megelőző szolgáltatások esetén valamilyen jövőbeli esemény megtörténtét akarjuk megakadályozni, például, hogy valamely berendezés meghibásodjon vagy valamilyen esemény megtörténjen. Ezeket a szolgáltatásokat a szükséges munkafolyamatok, egyes műveletek elvégzésével mérjük.
Az eredményorientált szolgáltatások mindig valamilyen állapot helyreállítását szolgálják és azokat az állapot vizsgálatával mérjük. Erre a legjobb példa a takarítás, amikor egy végeredményt várunk el, tiszta legyen valami, és ekkor ennek a végeredménynek az elérését mérjük és nem (csak) a műveleteket írjuk elő.
czj
|
|